תחבורה

תחבורה

קידום התחבורה הציבורית ותחבורת ההמונים נמצא בשנים האחרונות בראש סדר העדיפויות של העירייה. כשנכנסתי ללשכת ראש העיר לפני חמש שנים, גיליתי שבכל מה שקשור לפתרונות ארוכי טווח בנושא – העיר שלנו מפגרת הרבה מאחורי ערים אחרות בגוש דן. העומסים בכבישים הם בעיה ארצית, אבל לעירייה בכלל ולראש העיר בפרט יש את היכולת ואת האחריות לדאוג לפתרונות ישימים עבור התושבות והתושבים בעיר, ואת הפתרונות האלה התחלנו ליישם בעקביות לאורך כל הקדנציה. בנושא הזה אין פתרונות קסם מהירים, אבל התוכניות שהתחלנו ביישומן ושנמשיך ליישם גם בקדנציה הבאה, תוך שימת דגש על תחבורה ציבורית ועל שבילי אופניים, יביאו להקלה משמעותית בעומסים וישפרו את איכות החיים של כולנו.
אלה הפרויקטים החשובים, מבין רבים, שקידמנו בתחום התחבורה:

תחבורה פנימי

פרויקט אם המושבות:

קידמנו לצד משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון את פרויקט הענק "אם המושבות", בעלות של כמיליארד שקלים. מטרת הפרויקט היא ליצור רצף תנועתי בין מזרח המטרופולין למערבו, להוסיף קישוריות של נת"צ ושבילי אופניים וליצור חיבור מרחוב גליס לצומת הרחובות דרך אם המושבות וראשון לציון, הפרדות מפלסיות לאורך התוואי ועוד.

שבילי אופניים:

הגדלנו באופן משמעותי את מספר שבילי האופניים בעיר, והיום יש בפתח תקווה יותר מ־43 ק"מ שלהם. שבילי אופניים אלה ישתלבו בעתיד עם שני השבילים המרכזיים של אופנידן – "שביל השדה" (לאורך כביש מכבית) ושביל הירקון – ויחד הם ירשתו את העיר בשבילי אופניים לאורכה ולרוחבה. זאת, לצד התכנון לסלול עשרות קילומטרים נוספים של שבילי אופניים ברחבי העיר.

גשרים להולכי רגל:

קידמנו תכנון של שני גשרי הולכי רגל חדשים: גשר מעל דרך רבין, שיחבר את נווה עוז לפסגת הדר ולאזורי הבילוי; וגשר נוסף מעל גיסן באזור פיינשטיין־בר כוכבא, שייצור חיבור בין שכונת אם המושבות ופארק הירקון לבין מרכז העיר ושכונת קרול. הגשרים יאפשרו להולכי הרגל, ובכללם גם תלמידים, חצייה בטוחה אל מבני חינוך, ספורט ותרבות. גשרים אלו יצטרפו לגשרים נוספים, שחלקם נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים או שכבר החלו שלבי הביצוע שלהם – כמו הגשר מעל גיסין, הגשר מעל הרב מלכה, ארבעה גשרים מעל כביש 40, גשר מעל כביש 4 שמחבר את מרכז העסקים פארק־טק (קריית אריה) לתחנת הרכבת הקלה ממזרח, ועוד.

חיזוק התחבורה הציבורית:

הוספנו מספר משמעותי של נתיבי תחבורה ציבורית, על מנת לשפר את יעילותה ואת זמינותה. בין היתר הוספנו את הנת"צ ברחוב בר כוכבא, המאפשר קישוריות בין מרכז העיר לרכבת הקלה, ואת הנת"צ בדרך רבין שמוביל לקו האדום. כמו כן, הוספנו מאות נסיעות של אוטובוסים מדי יום וקווי תחבורה ציבורית רבים, שמקשרים את כל המרחב העירוני ושמקילים את ההתניידות בו. שדרגנו את המדרכות ואת סביבת תחנות האוטובוס, התקנו עמדות טעינה לרב־קו – לרבות תחנות חכמות – ועוד. כדי לדאוג שקווי הרק"ל והמטרו ישרתו את תושבי העיר באופן מיטבי, אנחנו פועלים באופן רציף מול משרד התחבורה וחברות הביצוע ליצירת קישוריות ותכנון מיטבי לשתי רק"ל ולשני קווי מטרו (מתוך שלושה בסך הכל), וכן צירי העדפה לתחבורה ציבורית ולקידום תשתיות תומכות.


כמו כן, חתמנו לאחרונה על הסכם המאיץ להוספת עוד 23.3 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, בסך 360 מיליון שקלים. נוסף על כך, בשנים האחרונות פעלנו לשדרוג תשתיות התחב"צ, ובמסגרת זו גם פתחנו את מסוף אבנת לאחר שנים שבהן עמד שומם וללא שימוש. כמו כן, פעלנו להקמת מרכז תחבורה משולב, לראשונה בישראל, בסמוך לאצטדיון – המכיל רכבת קלה, אוטובוסים ורכבת כבדה.

התחנה המרכזית החדשה:

לאחר שנים של דיונים בנושא, אנו מקדמים את הקמת התחנה המרכזית החדשה על שטח התחנה המרכזית הישנה, בעלות משוערת של 450 מיליון שקלים (שחלקם כבר תוקצבו על ידי משרד התחבורה). התחנה המרכזית החדשה תהיה מתחם תחבורתי מתקדם וחדשני, מהמובילים בארץ, בן עשר קומות, ותכלול כ־70 אלף מ"ר בנויים – שמתוכם כ־17 אלף מ"ר יוקצו לטרמינל אוטובוסים, כ־15 אלף מ"ר יוקצו לשטחי מסחר, וכ־14 אלף מ"ר יוקצו לשטחי משרדים להשכרה ולחניונים תת־קרקעיים עם כ־700 מקומות חניה. כמו כן, מסביב לתחנה יוקמו רחבה וכיכר גדולות ומטופחות, לרווחת המשתמשים בתחבורה הציבורית והמבקרים במתחם החדש.